This page is hosted for free by zzz.com.ua, if you are owner of this page, you can remove this message and gain access to many additional features by upgrading your hosting to PRO or VIP for just 32.50 UAH.
Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.
Чернігівська загальноосвітня школа №17

Урок у 5 класі

Тема: Практичне заняття «Які назви навколо вас зберігають назви про минуле» 5 клас

Мета: ознайомити учнів з назвами, які оточують їх в рідному краї, навчити працювати з назвою як історичним джерелом;

формувати вміння і навички пошуково-дослідницької роботи, презентувати свою роботу в класі;

прищеплювати любов до рідного краю, цікавість до вивчення історії.

Очікувані результати: після уроку учні зможуть дізнатися, які назви оточують їх у рідному краї, історію вулиць, де вони живуть, про історію рідної школи.

Обладнання: підручник, зошит, комп’ютерна презентація, відеосюжети, радянські прописи, ручки-пір’я.

Тип уроку: інтерактивний

Хід уроку:

1.Організаційний момент уроку

2. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання.

1.Як називається наука, що вивчає походження, значення та історичний розвиток географічних назв?

2. Що потрібно знати, аби зрозуміти сутність назви країни, міста, села?

3. Перевірка результатів самостійного складання таблиці «Звідки з’явилися назви вулиць», додаючи назви, що відомі учням з власного досвіду.

Чинники, що вплинули на назву Назви вулиць(приклад)
розташування Межова
Заняття мешканців Промислова, Музична
Зв’язок з історичною подією Проспект Перемоги
Зв’язок з історичною особою Малясова, Попудренка
Інші чинники Тиха, Сіверянська

3. Мотивація навчальної діяльності

Серед назв, що нас оточують, зустрічаємо географічні (назви гір, рівнин, озер, річок) та історико-геогафічні, що стосуються усього створенного людьми. Це назви міст, селищ і сіл, вулиць і площ, які можуть розказати нам про історію рідного краю разом з іншими історичними джерелами.

4. Основна частина уроку

Робота з підручником (ознайомлення учнів з інструкцією «Як працювати з історико-географічною назвою – історичним джерелом») на прикладі назви Чернігів.

Як працювати з історико-географічною назвою – історичним джерелом

  1. Знайдіть на карті України ваше місто, село чи селище.
  2. Дослідіть за допомогою дорослих чи/ та додатковою літератури походження та історію назви вашого населенного пункту:
  • дізнайтеся про час його заснування;
  • установіть, від якого слова походить назва;
  • визначте, з чим сааме пов’язана назва: способом життя і заняттям людей, певними історичними подіями чи історичними особами.
  1. З’ясуйте, чи змінювалась у минулому назва вашого населенного пункту й у зв’язку із чим.

Учні показують Чернігів на карті, висловлюють свої припущення, а потім демонструється слайд з правильними відповідями. Відбувається перевірка раніше набутих знань та отримання нових. Учні зачитують факти, які вони не знали, або забули.

1.Чернігів
2. Час заснування – кінець 7 ст., вперше згаданий в літопису під 907 р.
3. Назва походить від Чорних лісів, імені князя Чорного.

Виступ учня з доповіддю Чернігів (презентація слайдів).

Чернігів

Як свідчать археологічні дані, його формування почалося в кінці 7 ст. У 9 ст. був центром східнослов’янського племені сіверян. В кінці 9 ст. Увійшов до складу Київської Русі. На кінець 12 ст. Чернігів займав площу 200 га і складався з князівського центру – Дитинця, Окольного града, Третяка, Передгороддя, Подолу. У місті розвивалося будівництво, ремесла і торгівля. В той час споруджено Спаський собор, Іллінську церкву, П’ятницьку церкву.

Чернігів – один із значних центрів розвитку давньоруської освіти і культури. З Черніговом пов’язано виникнення билин про Іллю Муромця, Солов’я – Розбійника, «Слова о полку Ігоревім». У Чернігові велося своє літописання.

У 1239 р. місто зруйнували орди Батия. У другій половині 14 ст. його захопило Велике князівство Литовське. У 1503 р. Чернігів увійшов до складу Російської імперії.

З 1802 р. Чернігів — центр Чернігівської губернії.

Під час Великої Вітчизняної війни Чернігів був зруйнований і потрапив до десяти найбільш зруйнованих міст СРСР, де займав четверте місце після Сталінграду, Воронежу, Севастополя.

Сучасний Чернігів нараховує близько 200000 жителів.

Учням було запропоноване випереджальне завдання – підготувати відео сюжети про вулиці, на яких вони живуть та які знаходяться біля школи та невеличкі доповіді про історичних діячів, на честь яких названо вулиці. Учні проводитимуть свої дослідження в малих групах, вони поділилися на «журналістів» та «істориків». Зняті заздалегідь відео сюжети демонструються на уроці, їх доповнюють доповідями про історичних осіб.

Під час доповідей вчитель закріплює на дошці назви вулиць, портрети історичних діячів.

Відеосюжет про вул. Попудренка

Вулиця Попудренка

Вулиця Попудренка пролягає від вулиці Щорса до проспекту Перемоги. Включає в себе частину колишньої Троїцької вулиці, прокладеної за планом забудови 1805 року (перейменованої 1919р. на вулицю Переця), і прокладений у 30-х роках 20 століття відтинок від вул.. Переця до залізничного вокзалу.

До 1979 року вулиця Попудренка включала також значну частину сучасного проспекту Перемоги.

Забудована у різні періоди. Тут збереглися будинки, споруджені в 19 столітті, в довоєнні і перші повоєнні роки.

У 1944 році прах Миколи Микитовича Попудренка перенесено до Чернігова. Поховано у сквері, який названо його іменем.

Доповідь учнів про особистісь М. Попудренка ( матеріали кріпляться на дошці)

Pages: 1 2